• ساعت : ۱۳:۵۳
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۳/۱۲ 
  • کد خبر : ۲۰۹۶۰۱
با حضور رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور؛
برگزاری جلسه هم اندیشی نوغانداری
رضا صورتی زنجانی: اولویت ما کمک حداکثری برای افزایش تولید داخلی است و برنامه جدید مرکز نیز بر محور ارتقاء بهروری توتستان ها و اقتصادی کردن نوغانداری در قالب فعالیت های دانش بنیانی و مشارکت در تولید محصولات جانبی با همکاری بخش خصوصی استوار است.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات ابریشم کشور، جلسه هم اندیشی حوزه نوغانداری کشور به میزبانی مدیر عامل شرکت سفید رود و با حضور رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور، معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور، اعضای هیات مدیره شرکت سهامی دامپروری سفیدرود و نماینده اداره کل دامپزشکی گیلان در مزرعه 520 زیده فومن برگزار شد.

طبق گزارش شرکت سفید رود، از 16 اردیبهشت 1403 پرورش تخم نوغان 2P در مزرعه 520 که شامل 25 جعبه تخم نوغان اجداد  اعم از واریته های منتخب قبلی و واریته های پر محصول و تجاری جدید ایرانی که به همت پژوهشگران مرکز تحقیقات ابریشم کشور وارد خط تولید شده آغاز گردید.

در ادامه پیر اولیایی، مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت سفیدرود با اشاره به اهمیت تاریخی، تولیدی، اشتغال و محصولات جانبی در حوزه نوغانداری خاطر نشان کرد جهت احیای صنعت نوغانداری و جهش تولید، همکاری های تنگاتنگ با مرکز تحقیقات ابریشم کشور و مرکز توسعه نوغانداری  انجام خواهد شد. وی ضمن تقدیر و تشکر از ریاست و کارکنان مرکز تحقیقات ابریشم افزود با همکاری مستمر و نظارت های میدانی  می توانیم جهش تولید را رقم بزنیم.

در این نشست رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور با  برشمردن عوامل کارشناسی تاثیر گذار برای ثبت موفقیت تولید گفت: 50 درصد تولید به تامین برگ توت کیفی و مناسب، 35درصد به نظارت دقیق، برنامه ریزی و مدیریت پرورش و 15 درصد به تخم نوغان با کیفیت وابسته است.

رضا صورتی زنجانی گفت: با برداشتن مرز ها بین دستگاه های اجرایی و تحقیقات، هم افزایی ایجاد می شود و با توجه به ظرفیت موجود در کشور و نیاز صنعت فرش به نخ ابریشمی کیفی در صورت نوسازی زیرساخت ها و شرایط مناسب تولید در خطوط پایین دست، تولید بیش از 50 هزار جعبه تخم نوغان داخلی مهیا می شود. همچنین  نوغانداران از تخم نوغان اصلاح شده ایرانی که دارای 15 درصد وزن پیله بیشتر و کیفیت لیف استحصال شده بهتری به لحاظ عیار پیله  نسبت به نمونه های وارداتی است، از سال آینده منتفع خواهد شد.

صورتی افزود: پیرو ریل گذاری صورت گرفته توسط سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، برنامه ۴ ساله مرکز تدوین و به تصویب سازمان تات رسید. اولویت ما کمک حداکثری برای افزایش تولید داخلی است و برنامه جدید مرکز نیز بر محور ارتقاء بهروری توتستان ها و اقتصادی کردن نوغانداری در قالب فعالیت های دانش بنیانی و مشارکت در تولید محصولات جانبی با همکاری بخش خصوصی استوار است . مضافا در زمینه ارتقاء تعاملات با کشورهای پیشرو از جمله استان یانان چین که قطب نوغانداری  چین می باشد اقداماتی صورت گرفته است. 

گفتنی است در پایان نمایندگان و مدعوین از سالن های پرورش کرم ابریشم در مزرعه 520 و روند تولید تخم نوغان در زیده فومن بازدید کردند.

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان کلیک نمایید

img_9514.jpg

1008711179_15573845.jpg

img_9555.jpg

img_9585.jpg

img_9570.jpg

img_9526.jpg

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.15.0
    V6.1.15.0